Příspějte školákům v Gambii
Prodej kol Podpořit Sběr kol



PODZIMNÍ MISE 2022 - kolový příběh

Podzimní dvouměsíční mise pro školáky v Gambii skončila

12.12.2022 - Česká a gambijská charitativní organizace Kola pro Afriku/Czech Bikes for Gambian Schools naplnily velkou podzimní misi přímo u školáků v Gambii a krátce před Vánocemi 2022 úspěšnou misi zakončily. 

“Od začátku října téměř do poloviny prosince jsme rozvíjeli aktivity v africké Gambii, kde jsme s místními dětmi pěti partnerských škol skládali 170 jízdních kol, předem připravených v Česku do skladných kolových balíčků”, popsal Roman Posolda, jeden ze zakladatelů společností Kola pro Afriku/ Czech Bikes for Gambian Schools. 

Děti se učily nejen řemeslu cyklo mechaniků, kteří si skládají své kolo, ale také porozuměly speciálnímu cyklo nářadí, které viděly úplně poprvé v životě. Celý proces montáže kol byl pro děti zcela novou aktivitou. Stejně tak nové odolné náhradní díly, které na kola při misi společně montujeme, viděly děti úplně poprvé v životě. Pod rukama dětem vyrostla kola, která jim již nyní skvěle slouží pro jejich cestu ze svých domovů do škol. Děti se také naučily, jak se o kolo správně starat, jak si na kole provést jednodušší opravy a na závěr workshopu si postavily z místních materiálů parádní školní cyklo parkoviště. 

Celá aktivita montáže kol a následné péče byla do detailů promyšlena. Koncept takové pomoci vznikal  uplynulých deset let, tedy od chvíle vzniku projektu, který má od počátku za cíl pomoci gambijským dětem překlenout velké vzdálenosti na jejich cestě za vzděláním. 

Projektu ve školách se účastní nejen děti ze vzdálených vesnic, ale i učitelé a samozřejmě také rodiče dětí. Právě s nimi se setkáváme na úplném začátku montáže kol. Nejednou jsme z úst rodičů slyšeli, že právě velká vzdálenost jejich domovů od školy přinesla myšlenku, zda děti vůbec do školy budou chodit, zda budou pokračovat na vyšším stupni, který se nabízel jen ve vzdálenější škole. Nižší a střední stupeň školy (britský model školství - 3 stupně) jsou ještě blízko, tedy dosažitelné pěšky. Vyšší stupeň školy (10 až 12 stupeň) je pro některé děti vzdálený 5 až 10 km, a to je již vzdálenost, kdy rodiče stojí před neřešitelným problémem. Na kolo pro své děti prostě nemají dostatek financí a jiná možnost dopravy v jejich lokalitách neexistuje. Rodiče jsou nesmírně vděční za kola, která jejich děti dostávají z České republiky. 

Z řad učitelů je vybrán školní cyklo koordinátor projektu. Koordinátor spolupracuje s místním školním cyklo mechanikem. Toto nastavení je velmi důležité, aby projekt fungoval a kola co nejdéle dětem sloužila. I děti obdarované kolem musí o své kolo pečovat. Učí se tomu postupně. První stupeň je samotná montáž kola, kdy pod vedení zkušených cyklo mechaniků děti skládají kola z kolových stavebnic. Poté prochází ještě důkladnou lekcí vedoucí ke správné péči o svůj nový stroj. Pro místní děti je takový styl práce zcela nový. Jsou součástí výuky, vedeme je také k učení svých spolužáků, to proto, aby byl projekt ve školách smysluplný a v dětech péče o kolo skutečně zakořenila. 

V průběhu montáže kol se do hravé aktivity nadšeně zapojují i místní učitelé. Jsou z takového způsobu práce nadšení. Mění se v malé kluky a holky, kteří si opět rádi hrají. V každé partnerské škole stavíme se školáky a opět i s učiteli, kteří chtějí být u všeho, tak zvané kolové parkoviště, kde děti budou nově parkovat své stroje.

Montážní den se skládá z několika důmyslně poskládaných částí. Vybraná desítka dětí pro montážní den se schází ráno v 8 hodin. Je to pro ně výjimečný den. Začínáme laskavým vtažením všech do hry. Vzájemně se představujeme, pozvolna dětem odhalujeme, co je čeká a slibujeme, že na konci pracovního dne přijde proměna snu ve skutečnost, tedy první cesta na jejich kole ze školy domů. Je to skutečně vzácný den. Cítíme to tak a dle dosavadních zkušeností to již bezpečně víme. Děti prožívají úplně poprvé, že se jim takovým přístupem někdo věnuje. První radost si prožily ve chvíli, kdy jim školní cyklo koordinátor sdělil, že právě ony jsou vybrány pro montážní aktivitu. V tu chvíli věděly, že právě ony dostanou své první kolo v životě. Dovedeme si ze svého světa blahobytu něco takového vůbec představit? 

Po ranním seznámení je na řadě společná snídaně. I to je pro děti nové. Lépe se jim bude soustředit a pracovat. Stejně tak i nám. A pravda je, že jídlo spojuje. Jsme tedy spojeni a můžeme se pustit do práce. Po snídani nastupuje na scénu technický koordinátor projektu Haruna. Se svým milým přístupem k dětem a také svou malou postavou je rázem součástí skupinky dětí, které tvoří. Asistuje mu vždy školní cyklo mechanik. Tento krok je velmi důležitý pro růst dovedností místního mechanika, který se bude o kolový park ve škole převážně starat. Samozřejmě, děti se také mnohé při montáži naučí, ovšem technická podpora dětem a větší opravy zůstanou stále na školním mechanikovi. 

První vzrušující krok je výběr kola, tedy kolové stavebnice. Nevybíráme primárně dle barvy kola, ale nejdůležitější je výška školáka či školačky a velikost rámu kola. To se musí potkat. Kolo musí sedět, neboť se na něm bude sedět! A hlavně šlapat. Při výběru kola prožíváme společnou radost, sen se začíná zhmotňovat. Děti pracují ve dvojicích, pomáhají si, společně se učí. Nejprve složí kolo pro jednoho z dvojice, poté opakují postup a pomáhají si při tvoření kola druhého. Pod vedením Haruny pracují klidným tempem, krok za krokem. Jde o to pochopit, jak pracovat s nářadím, kde který díl patří a proč tam patří. Nejprve se seřídí a ukotví přední kolo. Následuje zapouzdřená středová osa, převodník a pedály. Tuto chvíli využívám k doladění výpletu zadních kol, neboť právě zadní kola vznikla úplně nová. Jeden ze školních mechaniků, Abdoulie z Karantaby, vyčnívá v této dovednosti nad ostatní a tak kola naplétá pro všechny partnerské školy. Já jen lehce kola docentruji. Následně děti obouvají zadní kolo do připravených plášťů značky Mitas. V pořadí kroků montáže je řetěz a poté už může kolo na své “nohy”. Zbývá nasadit sedlo a doladit zadní brzdu. A ejhle kolo je na světě!

Děti jsou soustředěné, pracují s velkým zaujetím. Pokud je kolo téměř hotové, zaparkují jej venku a tím sdělí, že je kolo připraveno pro finální kontrolu. Tato práce je svěřena Ousmanovi a mně. Společně jdeme na to. Kontrolujeme na kole opětovně úplně všechno. Nepustíme kolo, které by mělo nějakou poruchu. Nejvíce si hrajeme se zadní brzdou a hlavovým složením. Dětem přitom ukazujeme, co je nutné kontrolovat, proč se kolu tolik věnujeme. I tento postup péče o kolo je pro děti, ale i pro všechny okolo velmi novým poznáním. Jsou montážní dny, kdy pracujeme do odpoledne a děti mohou společně vyrazit domů jestě za světla. Jsou však i dny, kdy končíme velmi pozdě. Již při čelovkách doděláváme poslední drobnosti na kolech. Některé děti ze vzdálenějších míst odjíždí na finálně zkontrolovaných kolech dříve, ti z bližších míst čekají. Ve chvíli kdy jsou kola skutečně připravena, odjíždí i ti zbylí. Děti jedou domů alespoň ve dvou, cítí se tak lépe. 

Každý den v tomto společném tvoření složíme 10 kol. Tedy 10 školáků odjíždí s velkou radostí domů na svých kolech, které si sami poskládali. V průběhu dne máme přestávku jen na oběd, který opět všichni sdílíme. Za celý den jsme se opravdu sblížili. Společně jsme si udělali krásný a užitečný den. Takových skládacích dnů jsme měli za celou misi sedmnáct. 

K těmto tvořivým dnům přibyl den workshopů (sobota) a den stavění a oprav školních cyklo parkovišť. Den workshopů se skládal z výuky bezpečnosti na cestách, dále z výuky pravidel užívání kolového daru. Tento workshop vedl koordinátor projektu Yunus, kterému po boku byl vždy školní cyklo koordinátor z řad místních učitelů. Náplň jiného workshopu se věnovala technické části kola. Jak se o kolo správně starat, jak si drobné opravy zvládnout sám a také, jak si kolo před každou jízdou kontrolovat, což je velmi důležité vzhledem k náročnému gambijskému terénu. A ještě jiný workshop přinesl napětí, to když si Libuška pro děti s novým kolem připravila na pozemku školy opravdové cyklo závody. Na závěr takového zápolení pro každého byla připravena malá odměna, ti nejrychlejší dostali jestě kousek navíc. Ale nejvíc pro všechny byla legrace z něčeho tak nového, jako jsou závody na kole přímo ve škole. V neděli byla na pořadu stavba kolových parkovišť. Děti již v průběhu týdne vozily větve, ze kterých jsme následně opět společně stavěli. I takové tvoření mělo a má ohromný smysl. Děti se účastní opravdu všeho, vidí, že jejich přičiněním vzniká něco velmi užitečného, a to pro všechny. 

V každé partnerské škole (Jarumeh Koto, Kunting, Karantaba a Fula Bantang) jsme pobyli týden. Jen ve škole Chargel (říkali jsme tomuto místu konec světa) jsme společně tvořili 10 dní. Pod rukama školáků a všech, kdož pomáhali, vzniklo přes 170 kol. To je více než 170 dětí zaplavených radostí z nového užitečného daru, který přinesl mimo sebe také dovednosti a ohromný zážitek z nového poznání. V gambijském kolovém projektu je taková térénní práce a blízká spolupráce s místními nemírně důležitá. Obohacení a posun zaznamenali jistě všichni, kdož se účastnili. Samotní učitelé nám sdělovali, když přišli k projektu a montáži kol blíže, že nic tak propracovaného a s takovou péčí ve svých školách dosud nezažili. 

Ve všech partnerských školách jsme se věnovali i revizi kol dříve doručených. S místními školními cyklo mechaniky jsme kola prošli. Mechanikům jsme na závěr doplnili potřebné cyklo nářadí, aby měli s čím pracovat a také jsme zanechali dostatečné množství náhradních dílů. To proto, aby školní mechanik mohl do další naší návštěvy kola seřizovat. 

V průběhu mise došlo na mnohá jiná témata, než jen montáž kol ve školách. Ve spojení s komunitami a lidmi ve školách a ve vesnicích, a zejména díky dětem, jsme se učili místním jazykům. Libuška sbírala příběhy dětí, které byly obdarované koly. Bohužel se nám již nedostalo času na vysněné skládání bambusového kola. Na prototyp tohoto kola dojde při nejbližší misi. Pracovali jsme ve spojení s novým partnerem projektu, s českou firmou Koma Modular, působící nyní v Senegalu. Společně jsme připravovali stavební kameny pro vznik Bike centra ve vnitrozemí Gambie, které bude oporou projektu Kola pro Afriku/Czech Bikes for Gambian Schools. Se zástupci firmy Koma Modular jsme absolvovali několik schůzek, konkrétně na Ministerstvu školství a s nadací MRC Holland Foundation. Dále také na Ministerstvu vnitra a na generálním ředitelství vězeňské služby v Gambii. Zdá se to příliš daleko od tématu a našeho původně zamýšlného školního projektu? Zdánlivě ano. Avšak tímto krokem se podařilo nastavení spolupráce s věznicí v Janjangbureh, jako pilotní projekt, kde se budou odsouzení učit naplétání kol pro školní kolový projekt. A to je jen začátek …. Opět nás kolo vedlo úžasnými cestami a došlo na takové vzácné spojení. Těšíme se na novou spolupráci, kterou zahájíme již počátkem roku 2023. Těšíme se na nové tvoření, které opět, tak jak to v kolovém projektu od počátku ve velké vděčnosti máme, přinese radost na mnoho stran. 

Podzimní mise 2022 v Gambii byla velmi tvořivá a pestrá, s novými lidmi, s novým poznáním, s otevřením nových, dosud nepoznaných cest v projektu. Mohli jsme navazovat na již desetiletou zkušenost s koly v Gambii. Citlivě jsme skládali a propojovali obsah mise. Cítíme hlubokou vděčnost za společné tvoření.

Můžeme směle sdělit, že kolový projekt v Gambii má před sebou úžasnou budoucnost, že je z čeho se radovat a nač se těšit. 

 

Hlavní partneři organizace

logo

Brussels Airlines

Brussels Airlines patří k hlavním partnerům organizace díky dlouhodobé podpoře ve formě poskytování letenek do Gambie v rámci Brussels Airlines Foundation zdarma. Bez této pomoci bychom měli cestu na africký kontinent velmi ztíženou. Děkujeme.



Přejít na web partnera
logo

Rubena

Rubena s.r.o. je partnerem Kol pro Afriku také od samého počátku, kdy jsme začali přemýšlet o potřebě kvalitních náhradních dílů. Srovnání kvality plášťů a duší této značky s těmi, které jsou běžně v Africe dostupné, je velmi vypovídající. Je to také důvod, proč o tuto spolupráci stojíme a velmi si jí vážíme. Děkujeme.



Přejít na web partnera
logo

Advanced AIRSEA

Advanced AIRSEA je našim partnerem již řadu let. Jedná se o našeho hlavního logistického partnera pro zasílání kontejnerů do Gambie a poté pro zajištění navazující přepravy do vesnice Gunjur. Velice si této spolupráce vážíme a věříme, že bude nadále úspěšně pokračovat. Velmi děkujeme za společnou cestu.



Přejít na web partnera
logo

Toptrans

Společnost Toptrans a.s. je dlouholetým partnerem organizace v oblasti vnitrostátní logistiky. Ani bychom nespočítali, kolik kol nám již Toptrans přepravil. Jsou to jistě tisíce. Vážíme si této spolupráce, neboť víme, že bez ní by se Kola pro Afriku netočila. Velmi děkujeme za společně kilometry.



Přejít na web partnera
logo

DB Schenker

Společnost DB Schenker podporuje naši organizaci jakožto jeden z hlavních vnitrostátních logistických partnerů. Naše nezisková organizace si spolupráci velmi považuje. Děkujeme.



Přejít na web partnera
logo

OZO Ostrava

Společnost OZO Ostrava se zabývá převážně svozem odpadu. Kdyby nebylo vnímavých dárců, asi by tam darovaná kola skutečně skončila. Avšak společnost OZO Ostrava patří mezi naše hlavní vnitrostátní logistické partnery. Pomáhají nám svážet kola v rámci Ostravy, MSK kraje a hlavně z a do věznice. Velmi děkujeme za perfektní spolupráci.



Přejít na web partnera
logo

Nová šance

Nebýt všech dobrých duší z organizace Nová šance o.s., naše kola by se určitě netočila tak, jako tomu dnes je. Spolupráce probíhá převážně v centrálním skladu v Ostravě Koblově. Velmi děkujeme za možnost užívat tyto prostory a veškeré společné aktivity, nakládky, atp. Děkujeme.



Přejít na web partnera
logo

Věznice Heřmanice

Již řadu let spolupracujeme s Věznicí Heřmanice v oblasti montáží a oprav darovaných kol.  Vedení věznice velmi děkujeme za skvělou spolupráci. Právě zde se zářně naplňuje princip pomoci na mnoho stran. 



Přejít na web partnera
logo

Hasičský záchranný sbor ČR

Bez hasičů by to nešlo! HZS ČR, nám velmi pomáhá realizovat řadu svozů z různých koutů České republiky.

Spolupráce s hasiči je velmi příjemná jak pro nás, tak i pro sběrná místa. V současné době intenzivně spolupracujeme se Záchranným útvarem HZS ČR z Hlučína. S útvary HZS JHM kraje, ZLK kraje a útvarem hl. města Prahy a Plzně. 

Chceme rozvíjet spolupráci také s dobrovolnými hasiči z dalších krajů a případě také z celé České republiky. Máme za sebou první vlaštovku spolupráce s dobrovolnými hasiči z OC kraje.

Spolupráce si velmi vážíme a děkujeme za ni.



logo

SIAN

Společnost Správa investic a nemovitostí poskytuje naší neziskové organizaci od začátku zdarma k využívání své kancelářské prostory. Velmi děkujeme za tuto možnost.



Přejít na web partnera
logo logo

Moment charity shops

Moment charity shops je pro nás velmi cenným partnerem nejen ze strany charitativních sbírek, které nás podporují finančně, ale také ze strany dobrovolnické. Velmi děkujeme!!! :-)



Přejít na web partnera
logo

Česká rozvojová agentura



Přejít na web partnera
logo

Moravskoslezdký kraj

V roce 2018 podpořil Moravskoslezský kraj jednorázovou dotací převoz kol do Gambie v létě 2019, technické vybavení týmu v Ostravě a náhradní díly pro přípravu kol do Gambie.

Za podporu děkujeme.



logo

Město Ostrava



Přejít na web partnera
logo

AdVisio

Jsme [Advisio]. Radíme, jak na digitální marketing a už přes 13 let nás to živí. Nakonec jste to ale vždy vy, kdo na tom vydělá. 

Pomůžeme vám jednotlivě s každou z marketingových disciplín. Ale když je chytře seskládáme do kupy, roste jejich efektivita a váš zisk.



Přejít na web partnera
x
Příspějte školákům v Gambii