.png)
V Gambii jsme prožili šest objevných týdnů. Byli jsme součástí nové cesty, které společně se všemi tvůrci v Česku i v Gambii věříme. Podzimní mise ukázala smysluplnnost a nezastupitelnost přímé terénní práce. I naše následné kroky půjdou tímto směrem. Našim přáním je pokračovat v roce 2022 v dalších dvou školách, které jsou na takové tvoření připraveny. Jsou to školy opět v centrální části Gambie - ve vesnicích Jarumeh Koto a Chargel.
Do doby dalších kroků budou v pilotních školách Kunting a Karantaba s koly pravidelně pracovat školní cyklo mechanici. Týdně do školy bude dojíždět i technický koordinátor projektu a nejzkušenější gambijský cyklo mechanik projektu, Haruna Kandeh. Minimálně jedenkrát měsíčně partnerské školy navštíví koordinátor celého gambijského projektu, Yunus S. Komma. Tito koordinátoři jsou oporou lidem v terénu, školním cyklo mechanikům i školním dětem, které kola dostaly.
.jpg)
LETMÉ SHRNUTÍ ŘÍJNOVÉ MISE:
-
ve školách Kunting a Karantaba bylo darováno a se školáky seskládáno 50 + 50 jízdních kol;
-
po jednom kole obdrželi školní cyklo koordinátoři v obou pilotních školách jako motivaci a zároveň poděkování za jejich práci pro projekt;
-
v každé pilotní škole byla zabudována cyklo servisní stanice IBOMBO od české společnosti CykloHub s.r.o.;
-
ve vesnici Kunting bylo darováno 1 jízdní kolo tamnímu zdravotnickému centru - jako rychlý dopravní prostředek k dojezdu za nemocnými v oblasti - servis tohoto kola bude poskytovat místní školní cyklo mechanik;
-
v obou školách bylo postaveno 90 + 90 parkovacích míst pro kola, většinou z místního materiálu a s minimálními náklady, tvoření parkovacích míst se přímo aktivně účastnili místní školáci;
-
k seskládání a úpravě kol byly použity tyto díly:
-
nové zadní kolo (ráfek Remerx + špice + zapouzdřený zadní náboj Force - kolo je vypletené školním cyklo mechanikem)
-
nový široký řetěz
-
volnokolečko
-
jednopřevodník
-
zapouzdřená středová osa Thun
-
nové obutí zejména zadních kol plášti zn. Mitas od společnosti Rubena Náchod
.jpg)
NUTNÉ KROKY PRO UDRŽENÍ ŠKOLNÍHO KOLOVÉHO PROJEKTU VE ZDRAVÉ KONDICI:
-
pravidelný monitoring škol - pokračující přímá terénní práce (koordinátor projektu Yunus Komma + technický koordinátor projektu Haruna Kandeh);
-
hledání vhodných prostor pro zřízení Bike centra a skladu CBGS ve vnitrozemí, poblíž partnerských škol - v centrální části Gambie;
-
finální příprava dvou vybraných škol pro montáž kol v roce 2022;
-
příprava a naplétání zadních kol - poučení z chyb při úvodním naplétání ve vesnici Kunting.
PILOTNÍ PROJEKT "SKLÁDÁNÍ KOL SE ŠKOLÁKY - PRO ŠKOLÁKY".
Stále o tom mluvíme, ale o co vlastně při skládání kol jde? Jde o spojení dítěte s darovaným kolem, jde o vznik vztahu, jde o porozumění potřebám kola, aby jeho život byl co nejdelší. Jde o porozumění kolu - z čeho se skládá, co je vše potřeba k tomu, aby se mohla kola roztočit …
V námi předem vybrané škole Kunting (následovala škola ve vesnici Karantaba) to vše začalo na začátku října 2021. Již předem koordinátor Yunus za přispění a podpory gambijského ministerstva školství přepravil do místa skládání 50 kol + 1 kolo pro školního koordinátora. Také inovativní cyklo díly, které jsme pečlivě vybrali, aby kolo bylo po sestavení velmi odolné a africkou zátěž vydrželo. Kola jsou v tzv. balíčcích (v rozloženém stavu). A děti je za přítomnosti místních cyklo mechaniků Haruny, Alfusainey, Abdoulie a Romana skládají.
.jpg)
JAKÉ KROKY BYLY NUTNÉ, ABY SE DALO NA KOLO NASEDNOUT A ODJET DOMŮ?
-
výběr vhodné velikosti kola pro školáka,
-
seznámení s nářadím, které k sestavení kola bylo potřeba a bylo ve školním workshopu pro děti námi předem připraveno,
-
seznámení s díly, které školáci postupně na kolo montovali,
-
postup montáže "step by step" - středová zapouzdřená osa, přední kolo - kontrola předního náboje, nasazení zadního kola, volnokolečka, řetězu, převodníku, kontrola duší a plášťů. Výběr a kontrola sedla, Na závěr probíhá kontrola zadní brzdy. Následná kontrola hlavového složení, kontrola výšky sedla, celkové seřízení + finální kontrola + očíslování kola = spojení s konkrétními dětmi, školákem/školačkou.
Další pravidelné zjišťování stavu kol v partnerských školách přináší rozmanité výsledky, z nich i inspirace. Jsou školy s překvapivě dobrými výsledky, podobně jako Chargel, Kunting, i Karantaba. Jsou však školy, kde se kolům tak dobře nedaří. Je to často způsobené přístupem školního managementu a také schopnostmi školního cyklo mechanika. Cestou na pobřeží Gambie zjišťujeme, že ve školách N'joren a Jessadi není nastavení projektu dobré. Kola jsou sice pro děti potřeba, dokonce ve větším množství, než nyní mají, ovšem zaujetí cyklo mechanika, jeho dovednosti oprav a nastavení péče ze strany školy jsou nedostatečné nebo slabé. Odsoudit tyto školy by bylo velmi snadné, ovšem nikomu nepomůže. Pro školy vést a udržet kolový projekt je velmi náročné, vzhledem k tomu, co vše mají ve své školní agendě na svých bedrech. Někomu to jde, jiným trochu méně. Všichni se snaží a při tom nepochybně rostou. I pro nás je setkání ve školách způsobem učení a růstu, rosteme tak společně. Zapojení školáků do kolového projektu je velmi důležitým předpokladem úspěšnosti a dlouhé životnosti kol.
... z pramenů spolupráce se rodí cesta do školy ...
STŘÍPKY NA ZÁVĚR:
... je tu konec druhého pracovního týdne, a to bez dne volna. V první škole ve vesnici Kunting 7 dní, ve vesnici Karantaba také 7 dní. Kola jsou složena, děti jezdí. Spojení s dětmi a s místem, i velké spojení s mechaniky přineslo ohromný posun. 102 bicyklů je na svých nohou, tedy kolech. Školáci svým kolům lépe rozumí, protože si je sami stavěli. Děti nás propojily s jejich školami. Pracovali jsme bez volné chvíle, v neustálém zapojení a přemýšlení, kudy půjdou následující kroky.
Dobrých myšlenek je stále několik, rádi bychom některé oživili a uvedli v život. V každé škole stojí již parkovací stojany pro školní kola. V každé škole přibudou do konce mise ještě dva další. Jen pro představu, jeden stojan pro 30 kol přijde přibližně v přepočtu na 400 Kč. Využíváme ponejvíce přírodní materiál a tvoření s místními. Stojan je dřevěný, v exponovaných místech obalený starými plášti z kol, jako ochrana. V dalších dvou týdnech nás, školu a mechaniky čeká tedy ještě fůra práce. Bylo by však dobré tady pobýt ještě déle a s místními dále tvořit. Ze spojení a společné cesty vzniká pouto. Vážíme si toho, že si můžeme být tak blízko.
Po prvních dvou týdnech nás čekal ještě 1 týden + 1 týden ve školách. V těch dvou týdnech i návštěvy dalších partnerských škol. Abychom zjistili skutečnost života projektu, nastavili možnosti pro spojení a podporu.
Z úst paní Fatou Jallow, ředitelky krajského školského úřadu ve vesnici Wassu:
"Oh wonderful, we are proud of you. Thanks a lot. May God reward you with your beautiful heart. It is great putting a smile on people's faces. Look at the children. They are all smiling!"
.jpg)
Ve škole Karantaba vnímáme úspěchy z přizvání postižených dětí do běžného života, do výuky, do všeho dění, které patří dětem. Velká citlivost jest v této škole k těmto dětem, je to vidno v zaujetí pana ředitele pro jeho školu, ale také jeho kolegyň a kolegů.
Náš pobyt v Gambii se chýlí ku konci. Bylo to všechno velmi reálné, byli jsme v realitě a přítomném okamžiku. Na ničem se nelpí, žádná změna není konečná. Je to o umění přijímat změny a brát věci takové, jaké jsou. Umění být, přijímat ve vděčnosti ….
Tak takové to tam mají. Místní v tom umí žít. My díky nim aspoň do nějaké malé míry také, a tím si můžeme být blízko, vzájemně si dávat a společně tvořit.
Ve vděčnosti všem dárcům a partnerům za jejich podporu.
.jpg)